Obchodní podmínky – co by měly obsahovat a na co si dát pozor?

22. června 2024

Obchodní podmínky představují základní dokument každého e-shopu. Kromě toho, že bývají v hledáčku samotných zákazníků, kteří se zde dozví zásadní informace o tom, jak proběhne nákup, vrácení nebo třeba reklamace zboží, zajímají také Českou obchodní inspekci. Proto je dobré mít obchodní podmínky kvalitně zpracovány a pravidelně aktualizovány.

Individuálnost obchodních podmínek

Ač to nemusí být na první dobrou patrné, obsah obchodních podmínek se může zásadně lišit. Odvíjí se totiž od toho, na koho se obchodní podmínky vztahují (tj. zda jde o zákazníky, kteří jsou podnikateli anebo spotřebiteli), od produktu či služby, která je předmětem prodeje nebo také od toho, zda prodej probíhá v online prostředí anebo v kamenné prodejně.

Pro účely tohoto článku uvažujeme obchodní podmínky pro e-shop, jehož zákazníky jsou spotřebitelé.

1. Povinné informace

Obchodní podmínky musí obsahovat to, co stanoví zákon.[1] Jde především o informace uvedené v § 1820 a § 1826 občanského zákoníku, mezi které patří např.: 

  • informace o totožnosti podnikatele a jeho kontakty (včetně tel. čísla a e-mailu);
  • údaje o hlavních vlastnostech zboží nebo služby;
  • celkovou cenu a náklady na dodání;
  • způsob platby, způsob a čas dodání nebo plnění;
  • podmínky, lhůtu a postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, včetně vzorového formuláře pro odstoupení;
  • údaje o existenci práv z vadného plnění, případně o záruce za jakost, poprodejním servisu a jejich podmínkách;
  • jednotlivé technické kroky vedoucí k uzavření smlouvy;
  • možnosti zjištění a opravování chyb vzniklých při zadávání dat před podáním objednávky 

a další.

Zapomenout byste neměli také na informační povinnost o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů nebo třeba informace o zpracování osobních údajů.

2. Soulad se zákonem

Byť je možné v určitých případech uplatnit také svou kreativitu a upravit v obchodních podmínkách situace nad rámec zákona, je nutné aby byly v jeho souladu. To platí především ve vztahu ke spotřebitelům, jejichž práva garantována zákonem musí být zachována.

3. Aktuálnost a pravidelná kontrola

Obchodní podmínky je nutné pravidelně kontrolovat a vyhodnocovat, zda není na místě jejich úprava. Ke změnám může dojít jak u podnikatele samotného (změna sídla, nově poskytovaná záruka za jakost apod.), tak i v zákoně. Vše je nutné reflektovat.

4. Nepřebírejte vzory

Závěrem mé doporučení – nepřebírej vzory, nepřebírej vzory nebo se z toho zblázníš. Jak jsem naznačila výše, obsah jednotlivých obchodních podmínek může být diametrálně odlišný a přece správný. Vše se odvíjí od konkrétního případu. Pokud převezmete obchodní podmínky konkurence nebo dokonce podnikatele, jehož činnost je zásadně odlišná od té vaší, případně je jakkoli nakombinujete, riskujete, že vás na nesprávnost vašich obchodních podmínek upozorní ČOI. 


[1]             Zejména zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele