Olympijská symbolika v marketingu

22. července 2024

Tento týden začínají letní olympijské hry v Paříži. Víte, že olympijskou symboliku nemůžete v rámci svých obchodních aktivit využívat bez souhlasu Mezinárodního, resp. Českého olympijského výboru?

Co je olympijská symbolika?

Olympijská symbolika zahrnuje: 

  • označení „olympiáda“ a „olympijský“
  • olympijský symbol
  • olympijský oheň a pochodeň
  • olympijské heslo
  • olympijskou vlajku, hymnu a emblémy

a je chráněna zákonem.

Co to znamená?

To znamená, že bez předchozího souhlasu by jakákoli obchodní, reklamní nebo jiná obdobná sdělení neměla obsahovat nejen tyto symboly, ale také jakákoli označení, která tvoří nebo obsahují olympijskou symboliku nebo její část. 

Olympijskou symboliku tak v rámci reklamy nemůžete využít na svých webových stránkách, plakátech nebo příspěvcích na sociálních sítích, ale ani v soutěžích. Ohlídejte si také tzv. ambush marketing (překládáno jako prazitující marketing), u kterého příslušný podnikatel využívá význam olympiády pro svůj vlastní prospěch, aniž by byl jejím oficiálním sponzorem (typicky jde o podporu či gratulaci konkrétním sportovcům, u níž je uváděna značka, produkt nebo služba podnikatele). A pozor, zakázány jsou také parafráze nebo karikatury.

Podobně jsou chráněny také symboly ČOV (loga, výrazy jako „Český olympijský tým“, „Soutěž Fair Play“ atd.) a také symboly, které se pojí ke konkrétní olympiádě. V případě té pařížské je to např. logo, maskoti a výrazy jako „Letní olympijské hry Paříž 2024“, „Letní hry Paříž 2024“ a jiné jazykové verze nebo části výrazů (např. Paříž 2024).

A nutno podotknout, že olympijské emblémy, loga apod. jsou často zapsány také jako ochranné známky a jsou tak také chráněny.

Co když si v místě dějiště pořídím vlastní fotky?

Pozor dávejte také při použití fotografií nebo videí pořízených přímo v dějišti her. Bez souhlasu MOV (který vlastní veškerá práva) nemůžete tento materiál marketingově použít. Použití bez jejich souhlasu je povoleno pouze pro zpravodajské účely.

A kontroluje to někdo?

Možná se ptáte, zda to vůbec někdo kontroluje. Ano, kontroluje. 

ČOV má na kontrolu vlastní oddělení, které reklamní prostor monitoruje a v případě porušení zákona okamžitě jedná. Zpravidla požaduje jak stažení reklamy, tak náhradu škody, případně vydání bezdůvodného obohacení.